Laadcapaciteit voor elektrische voertuigen op het werk schiet nog vaak tekort
74% van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geeft aan dat er onvoldoende laadpunten aanwezig zijn op het werk. Zo blijkt uit de Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard in opdracht van EVBox. Mobiliteitsbedrijf D&B The Mobility Group biedt een service die organisaties helpt om dagelijks 2 tot 3 keer zoveel elektrische auto’s te laden, de Charge&Ride service.
De Duurzame Mobiliteitsmonitor heeft meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geïnterviewd. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat slechts 26% van de ondervraagden voldoende laadcapaciteit ervaart op het kantoor. Bij 27% van de ondervraagden is geen laadcapaciteit aanwezig en 46% van de berijders geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen.
Het tekort aan laadcapaciteit leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? 'Actieradiusstress' heet het nerveuze gevoel dat de elektrische rijder overmant. Iedere rit moet gepland worden en hoe kouder het is hoe minder ver je ermee komt. Wat als er nú een file ontstaat? Of als er een omleiding is door een ongeluk? Voor een deel van de zakelijke leaserijders beïnvloedt deze noodzaak tot plannen de productiviteit op het werk.
Filip Cwiklinski van D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, ondanks de afspraak dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten.”
De oplossing blijkt tamelijk eenvoudig. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan voor organisaties en kantoorgebouwen. Deze service komt er simpelweg op neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski.
De inzet van een chauffeur – of valet charger – zoals D&B deze noemt, verhoogt de capaciteit van de laadpalen naar 200 tot 280%. Bovendien hoeft er niet extra geïnvesteerd te worden in nieuwe laadpunten en wordt de mobiliteit van werknemers of kantoorgebruikers verbeterd. De algehele tevredenheid van zakelijke rijders neemt toe en leidt tot stressreductie bij personen. Ook blijkt dat organisaties in staat zijn om te laden tegen lagere kosten dan de elektrische rijder thuis of op externe laadpunten kan realiseren, dus wordt bespaard op laadkosten.
“Uiteraard realiseren wij ons dat deze service eindig is. Technologische ontwikkelingen gaan immers heel snel,” zegt Filip Cwiklinski. “Maar onze service biedt op dit moment wel een uitkomst voor organisaties die zichzelf tot doel hebben om het wagenpark te verduurzamen, maar de laadcapaciteit op kantoor onvoldoende zien meegroeien. Of organisaties die nu reeds een tekort aan laadpunten hebben.”
Over D&B The Mobility Group:
D&B The Mobility Group is gevestigd in Amstelveen. Als aanbieder van mobiliteitsdiensten verzorgt D&B al meer dan 25 jaar onder andere chauffeursdiensten in de vorm van een studentchauffeur / privé chauffeur, valet parking service, shuttle services, parkeerbegeleiding en verkeersregelaars. Regelmatig neemt D&B alle mobiliteit rondom een evenement of project van A tot Z volledig uit handen.
Comentários