top of page

Schiphol Valet Parking

GEDURFDE SAMENWERKING

Bijna vijf jaar geleden selecteerde Amsterdam Airport Schiphol de toen relatief onbekende dienstverlener D&B The Mobility Group om het vooraanstaande product van het Schiphol parkeerportfolio – Schiphol Valet Parking – te gaan verzorgen. Deze relatie groeide uit tot een partnership die voor beide partijen tot aanzienlijke voordelen leidde.

Deze case is als artikel verschenen in het mobiliteitsmagazine Parkeer24, bekijk hier het origineel.

Case Schiphol Valet Parking - D&B The Mobility Group

Schiphol Valet Parking is de gemakkelijkste en snelste manier van parkeren op Schiphol. De gast – vaak een zakelijke reiziger – parkeert de auto direct voor de terminal en geeft de sleutels af bij de servicebalie. Bij terugkomst staat de auto klaar op het moment dat de vlucht landt. Indien gewenst gewassen en wel. De dienst won reeds 3 maal de Guest Friendliness Award van Amsterdam Airport Schiphol en krijgt lovende reacties van vele van haar gasten. Jaarlijks worden er rond de 35.000 auto’s geparkeerd.

Een bijzondere aanbesteding

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat Schiphol de markt op moest om haar parkeerdienst Schiphol Valet Parking opnieuw aan te besteden. Jessica Scheffers, senior inkoper bij de afdeling Corporate Procurement van Schiphol Group: “Er is vrijwel geen aanbestedende partij in Nederland die dit product Europees aanbesteedt, dat alleen al maakte het traject uniek.” Schiphol publiceerde de betreffende aanbesteding op de Europese aanbestedingskalender. “Hoewel er in het algemeen zo nu en dan negatieve geluiden zijn over het aanbesteden conform Europese richtlijnen, hielp het ons heel erg om gefaseerd naar de beste partij voor deze opdracht toe te werken”, vertelt Jessica Scheffers. “Het toekennen van punten aan de diverse partijen op basis van de vooraf gedefinieerde onderwerpen die voor ons van belang waren, maakte op heldere wijze duidelijk hoe het deelnemersveld zich tot elkaar verhield. D&B, de kleinste en een voor Schiphol onbekende inschrijver, onderscheidde zich van de andere inschrijvers dankzij onder andere de innovatieve oplossingen waarmee zij kwamen op het gebied van de dienstverlening, betrouwbaarheid en duurzaamheid.”

Case Schiphol Valet Parking - D&B The Mobility Group

De gunning

Uiteindelijk heeft D&B The Mobility Group de opdracht gegund gekregen. Otto Ambagtsheer, destijds Directeur Consumer Products & Services van Schiphol Group, licht de keuze toe: “Deze nieuwe partner heeft klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. Hun 5 Star Experience sluit goed aan op de belangrijkste doelgroep van Schiphol Valet Parking, de zakelijke passagiers. Daarbij gaat het bedrijf gebruik maken van ‘gastmanagementsystemen’ zoals die ook toegepast worden in vijfsterrenhotels. Ook springt het bedrijf eruit vanwege hun aandacht voor Corporate Responsibility en introduceert het bedrijf ‘het groene rijden’, waarmee een CO2-reductie wordt gerealiseerd. Al met al past deze aanbesteding uitstekend in ons streven om Europe’s Preferred Airport te zijn en te blijven.”

Opvallend is dat zowel Schiphol als D&B besloten om jong, aanstormend talent operationeel verantwoordelijk te maken voor dit product in het Schiphol parkeerportfolio. Dat bleken juiste keuzes. Zowel in 2012 als in 2013 won Schiphol Valet Parking de Guest Friendliness Award, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de dienstverlener met de meest in het oog springende service bij de gasten op het gebied van gastvrijheid.

Technologische vernieuwing

De samenwerking tussen Schiphol Group en D&B The Mobility Group is om meerdere redenen bijzonder. Zo introduceerde D&B een mobiele app die de betrouwbaarheid van de dienstverlening inzichtelijk maakt. Roderick Smeets, productmanager bij Schiphol: “Met de mobiele app was er voor het eerst transparantie in het proces. Dat is belangrijk, want dienstverlening is grotendeels gebaseerd op vertrouwen. Met de Schiphol Valet Parking app registreren chauffeurs via foto’s de staat waarin de auto is en wordt de route die het voertuig rijdt, evenals de snelheid waarmee dit gebeurt, vastgelegd middels GPS tracking. Door het vastleggen van kilometerstanden, snelheden, routes en bekende schades via foto’s en GPS tracking verdween het papierwerk en mogelijke misverstanden over schade aan auto’s.” Thomas Harms, toenmalig General Manager Schiphol Valet Parking, vult aan: “Door de app baseren we deze gesprekken altijd op feiten en kunnen we vrijwel zonder uitzondering aantonen dat de schade niet ontstaan is tijdens het verblijf bij ons.”

Case Schiphol Valet Parking - D&B The Mobility Group

Nieuw parkeerproduct

Tevens ontwikkelden beide partners gezamenlijk een nieuw parkeerproduct binnen het portfolio van Schiphol Parking & Mobility Services: Schiphol Holiday Valet Parking. Een voordelige valet service, gericht op de vakantieganger die vijf dagen of meer wil parkeren op Schiphol. Smeets: “Twee jaar geleden zijn we gezamenlijk een pilot gestart met een simpele tafel in de parkeergarage als afhandelpunt maar wel met zeer goed personeel, en dat bleek een succes te zijn.” Inmiddels is Schiphol Holiday Valet Parking een volwaardig product en als één van de best gewaardeerde producten een vast onderdeel van de parkeerservices op Schiphol. In 2015 werden er 40.000 auto’s geparkeerd voor de vakantiegangers of passagiers van Amsterdam Airport Schiphol.

Waardevolle partnership

Scheffers noemt het partnership met D&B een prachtig voorbeeld van een meer dan geslaagde Europese aanbesteding: “Wat ons geheim is? Visie, pionieren en de durf om te verbinden. Verbindingen verrijken. Economisch, maar zeker ook emotioneel. Binnen Schiphol noemen wij dit connecting to compete & connecting to complete.”

De partnership is één van de voorbeelden van een samenwerking die een naadloze aansluiting vindt met de wens van Schiphol om efficiënte, betrouwbare en inspirerende faciliteiten te bieden aan hun reizigers en de ambitie om Schiphol te blijven ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport; de voorkeursluchthaven voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen die in 2016 haar ivoren jubileum viert. Schiphol verbindt. Al 100 jaar.

Case Schiphol Valet Parking - D&B The Mobility Group

Over D&B The Mobility Group:

D&B The Mobility Group is gevestigd in Amsterdam. Als aanbieder van mobiliteitsdiensten verzorgt D&B onder andere chauffeursdiensten in de vorm van een studentchauffeur /

Zoeken op tags

Cases

Volg ons

  • D&B The Mobility Group LinkedIn
  • D&B The Mobility Group Facebook
  • D&B The Mobility Group Instagram
bottom of page