Elektrische leaserijder ervaart ‘actieradiusstress’
Bijna driekwart van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto is van mening dat er onvoldoende laadpunten beschikbaar zijn op kantoor. En dat leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? Iedere rit moet gepland worden en voor een deel van de leaserijders heeft dat een negatieve invloed op de productiviteit en werktevredenheid.
De Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard in opdracht van EVBox heeft een onderzoek gedaan onder meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto. Uit het onderzoek blijkt dat bij 27% van de ondervraagden geen laadcapaciteit aanwezig is op het werk en 46% van de berijders geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen. Slechts 26% van de ondervraagden voldoende laadcapaciteit ervaart op het kantoor.
'Actieradiusstress' heet het nerveuze gevoel dat menig elektrische rijder ervaart op meerdere momenten per dag. Iedere rit moet gepland worden en hoe kouder het is hoe minder ver je komt. Ook het rekening houden met files of onvoorziene omleidingen ten gevolge van wegwerkzaamheden of een verkeersongeval dragen bij aan het stressgevoel en leiden tot een verminderd concentratievermogen en verlaagde productiviteit.
Filip Cwiklinski van parkeer- en vervoersbedrijf D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, ondanks de afspraak dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten.”
De oplossing schijnt vrij eenvoudig te zijn. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan voor organisaties en kantoorgebouwen. Deze service komt er op neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski. “Daarmee zijn wij in staat om gedurende een dag twee tot bijna driemaal zoveel voertuigen opgeladen af te leveren dan voorheen het geval was.”
Bovendien blijkt dat er niet additioneel geïnvesteerd dient te worden in extra laadpalen en wordt de mobiliteit van werknemers of kantoorgebruikers beter. De tevredenheid van zakelijke rijders neemt toe en er treedt stressreductie op bij personen. Daarmee zien bedrijven een positief effect ontstaan voor wat betreft de productiviteit van die werknemers die een elektrische leaseauto gebruiken.
Over D&B The Mobility Group:
D&B The Mobility Group is gevestigd in Amstelveen. Als aanbieder van mobiliteitsdiensten verzorgt D&B al meer dan 25 jaar onder andere chauffeursdiensten in de vorm van een studentchauffeur / privé chauffeur, valet parking service, shuttle services, parkeerbegeleiding en verkeersregelaars. Regelmatig neemt D&B alle mobiliteit rondom een evenement of project van A tot Z volledig uit handen.
Comments